poniedziałek, 26 maja 2014

Dziewczyna z perłą i awantura o Króliczka

- Muszą Państwo odebrać dziecku pluszowego króliczka i zostawić go w torbie w szatni.
- To jakiś absurd!
- To nie od nas zależy, tak nakazują nasze przepisy bezpieczeństwa.
- Tego jeszcze nie było! Jak pluszowa zabawka może być uznana za niebezpieczną?! Proszę zawołać kierownika!
- Dzieci nie mogą wnosić na teren naszej placówki zabawek, ponieważ jest to niezgodne z naszymi przepisami bezpieczeństwa.
- Macie naprawdę dziwaczne poczucie humoru, w czym jest problem?
- Dziecko mogłoby rzucić pluszakiem w obraz i zniszczyć siedemnastowieczne dzieło sztuki.
- Nie odbiorę dziecku jego ukochanej zabawki tylko dlatego, że waszym zdaniem mój synek niczym się nie różni od szympansa (z całym szacunkiem dla tego inteligentnego gatunku)!

Wiem, że ta surrealistyczna rozmowa brzmi jak koszmar inspirowany kiepskim brazyliskim serialem, ale to niestety nie był sen, to mi się naprawdę zdarzyło: wczoraj w Palazzo Fava w Bolonii.
Pojechaliśmy tam obejrzeć wystawę, której główną atrakcją był portret Dziewczyny z perłą (jedyna okazja zobaczenia tego dzieła w Europie, nie mogłam jej przegapić).


Dziewczyna z perłą
Dziewczyna z perłą. źr. Wikipedia

Zaraz po wejściu do muzeum ograbiono nas ze wszystkiego: toreb, telefonów i przede wszystkim wózka, ale dla personelu obsługującego muzeum nie było to wystarczające. Tłumacząc się ograniczoną przestrzenią i przepisami bezpieczeństwa próbowano nam odebrać też ukochaną zabawkę Nicko: Króliczka, który towarzyszy mu codziennie od dnia jego narodzin. 

obiekt przejściowy
Godzina po narodzinach Nicko - już z Króliczkiem (ten po prawej)

Na to nie mogłam się zgodzić, zaczęłam zaciekłą walkę nie zważając na nic i na nikogo: zapomniałam o głupich konwenansach, obśmiałam bezsensowne przepisy bezpieczeństwa i wywalczyłam dla dziecka możliwość wniesienia jego Króliczka tłumacząc, że jest niezbędny, bo zwiedzanie wystawy w tłumie ludzi ze zmęczonym dzieckiem pozbawionym jego ukochanego przyjaciela nie wchodziło w grę.

W psychologii taka zabawka nazywa się obiektem przejściowym i jest dla dziecka czymś o szczególnym znaczeniu, pomaga mu “w łagodnym przejściu od pierwszego związku z piersią matki do późniejszych relacji z obiektami” (cyt. Wikipedia), a później jest nieodzownym towarzyszem zwłaszcza w stresujących sytuacjach.
Kiedy gdzieś wyjeżdżamy, co jak wiadomo dla dziecka jest stresem, zawsze zabieramy Króliczka, do którego Nicko jest naprawdę przywiązany: zawsze zasypia czule się do niego tuląc, a kiedy się budzi, od razu go szuka.
Potem bawi się normalnie innymi zabawkami i nie myśli o Króliczku (nie ma na jego punkcie obsesji), ale kiedy jest zmęczony, smutny albo zdezorientowany, od razu się o niego pyta.

A wracając do wystawy: jak było? Jestem zadowolona, bo oprócz słynnego obrazu Vermeera zobaczyłam też “na żywo” kilka portretów Rembrandta (zapewniam was, że robią wrażenie) i odkryłam przepiękny obraz Jedzącej ostrygi.


Jedząca ostrygi
Jedząca ostrygi

Wziąwszy jednak pod uwagę, że bilet kosztował 13 euro, byłam rozczarowana bardzo ograniczonym zbiorem dzieł i tłumem ludzi przez który musiałam przebijać się za każdym razem, kiedy chciałam obejrzeć obraz z odpowiedniej odległości.

A Nicko? Zwiedził wystawę siedząc wygodnie na barkach taty. Już w dugiej sali oddał mi Króliczka, bo był za bardzo zainteresowany opowiadaniami, którymi raczyła go pani z audioprzewodnika. Natomiast przed obrazem Dziewczyny z perłą, który zamykał wystawę, zatrzymał się na ładnych parę minut, oczarowany jego urokiem i magią spojrzenia szaro-błękitnych oczu... a może jednak urzekł go blask perły...  Trudno powiedzieć...


Dziewczyna z perłą
Nasze zdjęcie pamiątkowe


6 komentarzy:

  1. Sytuacja faktycznie absurdalna, nie dziwię Ci się, że się wkurzyłaś. Mały chłopczyk zniszczy pluszakiem bezcenne dzieła sztuki- no niech nie przesadzają. Rozumiem przepisy i bezpieczeństwo, ale muzea też powinny być przyjazne matkom z dziećmi. Trochę Ci zazdroszczę wyprawy, ponieważ uwielbiam dzieła mistrzów flamandzkich, a już Vermeer należy do mych ulubionych malarzy. Szkoda, że pozostawił po sobie tak mało obrazów.
    Twój synek to mały słodziak- bardzo podoba mi się zdjęcie z mamusią, która po raz pierwszy wreszcie się pokazała:). A Nicko urodził się dosyć spory, prawda? W sumie się nie znam, więc być może się mylę:).

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przepisy naprawdę dziwaczne...
      W każdym razie w sumie wystawa miała więcej plusów niż minusów :)
      Nawet nie pomyślałam, że to pierwsze moje zdjęcie na blogu... dobra: pierwsze, ale nie ostatnie :)

      Usuń
  2. Zawsze chciała, żeby Zosia taką maskotkę miała, ale nic pod rękę nie wzięła... Cycek jej wystarcza za wszystko :/ Ale wspólne zdjęcie piękne :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Plusem cycka jest, że raczej go nie zapomnisz ani nie zgubisz ;)
      Dzięki :)

      Usuń
  3. Dziwaczne przepisy. Może myśleli, że w króliczku ostre narzędzia ukryłaś :) ale i tak fajna wyprawa :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W sumie jestem zadowolona, bo bardzo chciałam zobaczyć Dziewczynę z perłą :) chociaż uważam, że można było to lepiej zorganizować...

      Usuń